2010. február 3., szerda

Gitártanulás. Hogyan rontottam el a gitártanulást...


Tavaly valamikor tavasszal a Mediawave keretében, Mosonmagyaróváron volt egy Gitár workshop-nak nevezett program. Egy hétig tartott és néhány gitáros aktív gyakorlati képzését jelentette ez. Sajnos én későn tudtam a dologról és nem tudtam csatlakozni hozzájuk, de jó néhány előadáson ott voltam. A workshopot ifj. Tornóczky Feri (P-Mobil) vezette.
Én magam a gitározást teljesen autodidakta módon tanulgattam. Nem volt tanárom, csupán az elérhető könyvek. Először tábortűzi gitározás volt a célom, majd "jött a Kormorán" és jött az elektromos gitár. A magam módján próbálgattam leszedni egyszerű szólókat, de valahogy nem ment - nem megy - ez a dolog. Valami hiányzik -az időn kívül, mert az rengeteg kell hozzá. Feri előadásai döbbentettek rá hogy mi hiányzik. A gitározáshoz időn kívül egyetlen dolog kell. Végtelen kitartás és a különböző skálák elsajátítása, begyakorlása, reflex-szerű ismerete, használata. Ferinek volt egy gondolata, ami valahogy így szólt:

"Ha otthon leülsz és elkezded játszani a Johnny Be Good-ot, és azt gondolod hogy gyakorolsz akkor tévedsz. Amikor valamilyen dalt játszol az JÁTÉK és nem GYAKORLÁS. Gitáron gyakorolni annyit jelent, hogy skálázol mint az állat! Meg kell ismerni az alap skálákat a modálisokat és a blues skálákat. Ha ezeket tudod, akkor nem fog kelleni gyakorolni a Johnny Be Good-ot. Akkor megfogod a gitárt és játszod."
Nem szó szerinti az idézet de ez volt a lényege. A skálák alapos ismerete és következetes használata az alapja annak hogy valaki le tudjon szedni egy szólót, el tudjon játszani egy ismert dalt, tudjon improvizálni és annak is hogy meg tudja alkotni saját szólóit.
Éveket lehet megspórolni a gitártanulás kapcsán ezzel a módszerrel. Úgyhogy elővettem a skálákat, a jegyzeteket amit Feri előadásán készítettem és nekiálltam GYAKOROLNI!
A fejlődésről, tapasztalatokról írni fogok, sőt a gitáros cikkek is a gyakorlásaim és a témában végzett kutatásaim alapján íródnak.


2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Hogy haladsz a módszerrel? :)

    Üdv,
    Viktor

    VálaszTörlés
  2. Hááááát, izé..... :)
    Szóval a helyzet az hogy rohadt unalmas skálázgatni. Az ember fogja a gitárt és elkezdi nyomni a skálákat,aztán miután kb 20adszor játsza végig már megunja. Én is így vagyok. Viszont nekem mint autodidaktának sokat jelentett az hogy egyáltalán skálákba, skála részletekbe tudok gondolkodni. Sokkal egyszerűbb a szólókat ezzel az ismerettel leszedni és lejátszani.
    Az igazság az hogy egyre kevesebbet gitározom, sőt aktívan zenekarban nem is játszom most. Pedig most lehetne ezt kihasználni és nem dalokkal foglalkozni, hanem skálázni.

    VálaszTörlés